Slide Hier en daar een feestje

Shawn’s Chocodroom

Met 20% van de opbrengst van jouw gekochte feesthulpje en slimme samenwerkingen geven wij families uit arme wijken een start om hun bedrijfje te beginnen. Samen gaan we naar lokale winkels om de producten te kopen, zodat deze lokale ondernemers hun wijk in een betere plek veranderen. Zo geven wij hen niet de vis, maar de hengel. Samen met Ikamvayouth deden we dit al voor Shawn uit Khayelitsha in Zuid-Afrika, één van de grootste sloppenwijk van de wereld (Reuters, 2017). Bij elke €2000,- euro in de pot gaan we weer op pad om ondernemers een eerlijke kans te geven. Bekijk het filmpje en zie in 5 minuten hoe jij het verschil maakt!

0
Gestarte ondernemers
0
Verkochte feesthulpjes
0
In de pot

Chocolaatjes maken je gelukkig

Leestijd 5 minuten

‘Chocolaatjes maken je blij, daarom wil ik vrolijke kleuren gebruiken legt Shawn uit tijdens het winkelen. Vandaag zijn we op pad met Shawn uit Khayelitsha die een chocolaterie in deze township wil beginnen waarbij hij wijn paart met zijn eigen bedachte chocolade smaken. Hij noemt zijn bedrijfje daarom ook ‘Winelates’ wat de twee woorden bij elkaar voegt. ‘Dit is het begin van grote dingen’ zegt hij lachend. Met 20% van de opbrengst van jullie aankopen bij Happy Hulpjes, haalden we voor Shawn een granieten werkblad om zijn chocola op te vormen, schalen, een scherpe mes, vormpjes, een blender, verpakkingen en ingrediënten. 

Doorzetters uit Khayelitsha

Met zijn bedrijfje wil Shawn niet alleen zijn eigen leven veranderen, maar ook die van zijn buurtgenoten door banen te creëren in Khayelitsha en buurtgenoten te trainen. Hoewel de officiële statistieken zeggen dat er 400.000 inwoners wonen (Census, 2011), schatten de inwoners van Khayelitsha dit zelf op 1.2 tot 1.5 miljoen (Cronje, 2014) (Kaapstadmagazine, 2019). In deze twee dagen leert Shawn ons meer over hoe inwoners uit Khayelitsha nog steeds de gevolgen van Apartheid ervaren. Een tijd waarin door de overheid bepaald werd waar mensen moesten wonen gebaseerd op huidskleur en afkomst en dat pas in de jaren 90 is opgeheven. Hoewel tijden zijn veranderd, is de ongelijkheid nog duidelijk voelbaar. Zo komt werkloosheid onder de donkere bevolking bij 31% voor, terwijl dit bij blanke mensen slechts bij 7% voorkomt (STATSSA, 2019). In Khayelitsha waar voornamelijk donkere mensen wonen is 1 op de 2 dan ook werkloos (Battersby, 2011). Dit is te verklaren doordat 30 jaar geleden het onderwijs voor donkere inwoners opzettelijk niet hetzelfde niveau had als voor blanke inwoners. 

Eerlijke kansen

Gelukkig zijn er organisaties, zoals onze partner Ikamvayouth, die dit gat proberen te dichten. Ikamvayouth zet zich al 16 jaar in om bijles te geven op middelbare scholen in Townships. Hierbij verbinden ze afgestudeerde leerlingen aan kansen om werk te vinden, door te stromen naar universiteit of een stage. Net zoals Shawn, worden leerlingen die hier bijles hebben gekregen vaak zelf een vrijwillige begeleider en houdt Ikamvayouth contact met de ruim 2000 alumni die zij geholpen hebben. ‘Wij willen graag dat onze alumni kansen blijven vinden, zoals gebeurt bij de samenwerking met jullie, zodat hun bedrijfjes groeien. Onze partnerschap met Happy Hulpjes is fantastisch geweest vanaf het begin. Wij zoeken als Ikamvayouth naar mensen zoals Shawn, en jullie komen hier naartoe om naar zijn verhaal te luisteren en te halen wat hij nodig heeft, in plaats van dat jullie met eigen ideeën komen over wat hij moet gaan doen’, vertelt Blessing van fondsenwerving bij Ikamvayouth ons. 

Kleine stapjes, grote feestjes

‘Voor een buitenstaander is het halen van producten misschien iets kleins, maar voor mij heeft het mijn leven veranderd’, licht Shawn toe. Vanaf de buitenkant is niet aan Shawn te zien dat hij in een township woont, waar drie op de vier huishoudens minder verdient dan de armoedegrens (SAMSET, 2015). Hij heeft een oude smartphone en nette kleding. In een korte tijd leert Shawn ons dat wij een bevooroordeeld beeld over mensen uit Townships hebben en laat hij ons zien wat zij kunnen bereiken als zij gelijke kansen krijgen. Gefocused en met veel passie kiest Shawn tijdens het winkelen alle producten uit, waarbij je ziet dat hij echt weet waar hij mee bezig is. 

Gelijk aan de slag!

De volgende dag krijgen wij een berichtje van Shawn dat hij gelijk is begonnen met het maken van zijn chocolaatjes. Hij haalt nachten door om een week later op de lokale markt te staan in de Township. Dit terwijl wij vanuit Nederland een verpakking voor hem ontwierpen. Een groot succes, want op deze markt is Shawn’s familie inkomen alleen hiermee al met X verdubbeld. Voor ons het bewijs, dat iets kleins zoals de hengel aanschaffen, deze mensen een zetje geeft om hun eigen leven te veranderen en die van buurtgenoten. Zullen we samen een zetje geven aan de volgende Shawn?

In 2013 hadden 200 miljoen mensen in de sloppenwijken geen baan (Reuters, 2017). Gelukkig zorgt de informele economie naar schatting voor zo’n 1.8 miljard banen in de wereld (Reuters, 2017). Zoals je las kan een klein zetje, in zulke wijken al voor een groot feestje zorgen. 25% van jouw aankoop gaat naar doorzetters zoals Shawn om samen met hen de producten aan te kopen, zodat zij eindelijk aan hun bedrijfje kunnen beginnen. Met slimme samenwerkingen, zoals met Ikamvayouth, richten wij ons op een domino effect voor de wijk. Natuurlijk houden wij jou op de hoogte hoe het met Shawn gaat, zoals je las blijven wij namelijk in contact om hen daarna verder te helpen met de verpakking, business kaartjes, flyers en een business plan.

Maak het feestje groter

Help ons groeien door je foto’s te delen met #happyhulpjes, vertel anderen over wat wij doen en schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte blijven van alle feestjes die we samen met jou realiseren. Samen maken we er hier en daar een feestje van!